„Acest motor, denumit AJ-26, inițial cunoscut ca fiind NK-33, a fost construit pentru lansarea rachetei rusești N1 pentru misiuni cu echipaj uman pe Lună”, a anunțat compania cu sediul a Sacramento (California, vest) pe site-ul său de Internet.
Sistemul cu două motoare AJ-26 oferă lansatorului Antares „performanțe îmbunătățite la costuri mai mici în comparație cu alte motoare pentru rachetă de aceeași capacitate”, a dezvăluit firma, care în anii ’90 a cumpărat licența de fabricație a acestor motoare în Statele Unite.
Motorul a fost, la origine, construit de compania rusă JSC Kuznețov, în apropiere de Moscova.
Aerojet Rocketdyne susține că, din 1993, a modernizat complet motorul și mecanismul său.
Potrivit Orbital Sciences, o societate sub contract cu NASA care trebuia să lanseze racheta Antares ce transporta o capsulă pentru alimentarea Stației Spațiale Internaționale (ISS), fosta Uniune Sovietică a cheltuit la acea vreme echivalentul a 1,3 miliarde de dolari într-o perioadă de zece ani pentru a dezvolta acest motor. În total, peste 200 de motoare au fost construite, însă acestea nu au fost folosite niciodată.
„Sovieticii aveau o problemă cu acest motor în anii ’60 și au oprit în cele din urmă fabricarea sa”, a explicat pentru AFP Marco Caceres, un expert în sectorul spațial pentru Teal Group.
NASA a testat AJ-26, care arde kerosen și oxigen, la centrul său de la Stennis, în Mississippi (sud), unde, în mai, unul dintre aceste motoare a explodat în cursul unui test static la sol.
Agenția spațială a refuzat, în acest stadiu, să stabilească o legătură între acest accident și explozia rachetei Antares marți seara, la câteva secunde după lansare, la baza spațială Wallops din Virginia (est).
Primele patru zboruri ale Antares s-au desfășurat fără probleme.
Orbital Sciences și NASA au început să ancheteze asupra cauzei producerii incidentului.
Inginerii Orbital au spus că nu s-a observat nicio problemă în timpul numărătorii inverse. Orbital a precizat, de asemenea, că este vorba de prima lansare a Antares 130, o versiune mai puternică a lansatorului decât modelele 110 și 120 utilizate până acum.
Pe lângă motoarele de proveniență rusească, Orbital Sciences a solicitat societății ucrainene Iusjnoe fabricarea rezervoarelor și structurii primului etaj al rachetei Antares.
Accidentul de marți seara va determina NASA să examineze în detaliu lansatorul Antares și, în special, utilizarea motorului de proveniență rusească, apreciază John Logsdon, fostul director al „Space Policy Institute” de la Washington.
Orbital anunțase deja că vrea să înlocuiască acest motor, iar „acest eșec va accelera, foarte probabil, procesul”, a afirmat John Logsdon pentru AFP.